Prehranska dopolnila so vroča tema zadnjih nekaj let, zaradi interneta in potovanj pa je dostop do njih vsem prebivalcem močno olajšan. Vsak dan se na trgu pojavijo novi izdelki, države pa imajo težave z njihovo hitro regulacijo.

Priznavanje v Sloveniji ureja Pravilnik o prehranskih dopolnilih iz leta 2013, ki pa vsakodnevno novim dodatkom le težko sledi. Uporabniki so zaradi slabšega nadzora nad izdelki izpostavljeni nevarnostim, saj lahko vsebujejo škodljive snovi, torej ravno nasprotno od tega, kar oglašujejo. 

Za mnenje smo povprašali dr. Žigo Hladnika, dr. med., spec. družinske medicine.

 

Slovenci in jemanje prehranskih dopolnil

 

Ker je oglaševanje prehranskih dopolnil danes vidno na vseh spletnih platformah, imamo občutek, da je njihovo dodajanje prehrani nujno. Tudi dr. Žiga Hladnik opaža, da je uporaba dopolnil med Slovenci zelo razširjena, saj skoraj ne pozna človeka, ki jih ni jemal vsaj v nekem obdobju življenja.

 

Športniki na primer uporabljajo beljakovine v praških, sedaj je priljubljen predvsem vitamin D. V tem trenutku okoli tri četrtine ljudi v svetu uživa vsaj eno prehransko dopolnilo, večina od teh pa različne kombinacije. Po statistiki jih največ, kar dve tretjini, uporablja multivitaminske pripravke, sledita vitamina D in C, ki ju jemlje okoli tretjina, potem pa še beljakovinski pripravki, kalcij, vitamini B, magnezij in tako dalje.

 

Slovenci in jemanje prehranskih dopolnil
Jemanje prehranskih dopolnil

 

Posvet z zdravnikom pred jemanjem prehranskih dopolnil

 

Zanimalo nas je, koliko ljudi se predhodno posvetuje z osebnim zdravnikom glede jemanja prehranskih dopolnil in ga prilagodi svojim zdravstvenim potrebam. 

 

Dr. Žiga Hladnik opaža, da so pacienti zelo različni. Nekateri se pridejo v ambulanto posvetovat še pred začetkom uživanja dopolnil, veliko ljudi pa začne jemati dodatke še pred pogovorom z zdravnikom, največkrat kadar slišijo ali preberejo priporočilo na spletu. 

 

Dr. Hladnik nas še enkrat opozori na definicijo prehranskih dopolnil, ki se glasi, da so to »živila, katerih namen je dopolnjevati običajno prehrano. So koncentrirani viri posameznih ali kombiniranih hranil ali drugih snovi s hranilnim ali fiziološkim učinkom, ki se dajejo v promet v obliki kapsul, pastil, tablet in drugih podobnih oblikah, v vrečkah s praškom, v ampulah s tekočino, v kapalnih stekleničkah in v drugih podobnih oblikah s tekočino ali praškom, ki so oblikovane tako, da se jih lahko uživa v odmerjenih majhnih količinskih enotah.«


Več o optimalnem jemanju zdravil – kdaj in kako jih kombinirati si preberite v članku dr. Žige Hladnika

Zakaj je posvet z zdravnikom pred jemanjem prehranskih dopolnil pomemben?
Zakaj je posvet z zdravnikom pred jemanjem prehranskih dopolnil pomemben?

 

Tudi on opaža, da so prehranska dopolnila velika tržna niša. Človek želi za zdravje narediti nekaj dobrega, a hkrati vložiti kar najmanj energije. Nič ni lažjega, kot vzeti tableto ali prašek. Še posebej danes, ko ljudi z vseh strani bombardirajo s priporočili, kako so prehranska dopolnila koristna za zdravje.

 

Težava je v tem, da tovrstna dopolnila niso regulirana kot zdravila in zato ni popolnih informacij, kaj vse vsebujejo. Po drugi strani pa lahko s čezmernim vnosom telesu tudi škodujemo. Pred uporabo je vsekakor priporočljiv posvet z zdravnikom. Še posebej pa je pomembno, da se z njim pogovorijo tisti pacienti, ki že prejemajo stalno terapijo z zdravili.

 

Mnoga zdravila lahko medsebojno vplivajo na določene proizvode v prosti prodaji, kar lahko pomembno učinkuje na zdravje. Veliko ljudi jemlje prehranska dopolnila kar tako, ne da bi naredili pregled, ki bi pokazal, ali jim določene snovi res primanjkuje. V takem primeru so dopolnila lahko tudi škodljiva.

 

Prehranska dopolnila: Na kaj moramo biti še posebej pozorni pri uporabi?

 

Dr. Žiga Hladnik pojasni, da obstajajo znanstveni dokazi, da je v odsotnosti dokazanega pomanjkanja določene snovi v telesu njeno nadomeščanje močno vprašljivo. Klinične študije, ki so vključevale okoli sto tisoč oseb, niso našle nobenih razlik pri pojavljanju rakavih ali srčno-žilnih obolenj, demence ali splošne umrljivosti pri osebah, ki so jemale prehranska dopolnila, in pri tistih, ki so jemali placebo.

 

Po drugi strani pa si je možno z njimi tudi škodovati. Z običajno prehrano, tudi če je obogatena, je predoziranje z minerali in vitamini ekstremno redko ali celo nemogoče. Izolirana prehranska dopolnila pa so povsem druga zgodba. Stranski učinki so odvisni od posameznega dodatka.

 

Vitamin C lahko, če ga zaužijemo več kot 1 gram, izzove diarejo. Povečan vnos cinka utegne zmanjšati absorpcijo železa in bakra ter povzročiti slabši imunski sistem, težave s srcem in anemijo. Železo lahko že v količinah, ki le malo presegajo priporočene vrednosti, spodbudi gastrointestinalne težave, slabost, utrujenost in bolečine v sklepih. Čezmeren vnos selena utegne povzročiti izgubo las, gastrointestinalne težave in utrujenost, visoke vrednosti vitamina B6 pa sprožiti poškodbe živčevja.

 

Pri nosečnicah je še posebej nevaren čezmeren vnos vitamina A, ki lahko povzroči defekte v razvoju živčevja, jeter, kosti in kože. Najpogostejši vzrok smrti zaradi zastrupitve je pri majhnih otrocih prav zaužitje železovih tablet, ki jih najdejo v omari.

 

Kdaj zdravniki svetujejo prehranska dopolnila?

 

Dr. Žiga Hladnik še enkrat poudari, da prehranska dopolnila ne morejo nadomestiti uživanja uravnotežene prehrane z zadosti sadja in zelenjave, kjer so hranila skladiščena v najbolj primernem razmerju. Noben dodatek ne more nadomestiti koktejla aktivnih snovi v svežem sadju ali zelenjavi. 

 

Kdaj zdravniki svetujejo prehranska dopolnila?

 

Prehranska dopolnila so namenjena zdravi populaciji, bolj odraslim kot otrokom. Najnovejše raziskave kažejo, da jih tudi profesionalni športniki ne potrebujejo, če se primerno prehranjujejo.

 

Prehranska navodila so smiselna in jih svetujemo le v primeru, kadar ugotovimo pomanjkanje določene snovi v telesu, drugače pa so lahko tudi škodljiva. Če se človek odloči, da bo vzel prehransko dopolnilo kar na slepo, je manjša možnost, da si bo škodoval, če bo uporabil multivitaminski pripravek.

 

Prehranska dopolnila pri športu

 

Pazljivo pri izbiri

 

Zavedati se moramo, da se prehranska dopolnila uporabljajo za nadomeščanje in dopolnjevanje vsakdanje prehrane. Uravnotežene prehrane in dnevnega gibanja namreč ne morejo nadomestiti.

 

Kljub vsemu pa se v določenih obdobjih, kot so nosečnost, bolezen ali starost, lahko srečamo s pomanjkanjem mikrohranil. Načrta jemanja vseeno ne sestavljamo na lastno pest, ampak pred začetkom raje opravimo teste krvne slike in se pri jemanju prehranskih dopolnil posvetujmo z zdravnikom. Le tako bomo kar najbolje vlagali v svoje zdravje.

 

Prehranska dopolnila v starosti in med boleznijo


Urška Kužner
Diplomirana pedagoginja z opravljenim programom izpopolnjevanja izvajanja specialno-pedagoške in socialno-pedagoške pomoči otrokom in mladostnikom s primanjkljaji na posameznih področjih učenja ter s čustvenimi in vedenjskimi težavami, ki se nikoli ne neha izobraževati. V Beogradu zaključuje redni študij psihologije in se izobražuje kot psihoterapevtka iz sistemske družinske terapije, v Ljubljani pa je zaposlena na osnovni šoli kot učiteljica dodatne strokovne pomoči, kjer dela z učenci s posebnimi potrebami.

Članek izraža stališča avtorja, in ne nujno stališča uredništva portala ČakalneDobe.


Preberite tudi

Prehranska dopolnila
Prehranska dopolnila
Prehrana
Zdravila
Življenjski slog

Danes lahko na spletu, v specializiranih trgovinah in lekarnah kupimo prehranska dopolnila različnih vrst in oblik. Vendar ali so vsa prehranska dopolnila enako kakovostna, smiselna in sploh učinkovita? Preberite si spodnji prispevek Urške Kužner na to temo.

Vitamin D: Kdaj in zakaj ga primanjkuje?

Vitamin D je ključen za absorpcijo pomembnih mineralov v telesu. Ali moramo vitamin D dodatno jemati kot prehransko dopolnilo? Več je z nami delil Žiga Hladnik, dr. med., spec. družinske medicine.

Vitamin C – antioksidant za zdravo življenje

V zadnjem času se med vitamini najbolj izpostavlja vitamin C. Ta je zelo pomemben za imunski sistem, saj se tradicionalno uporablja proti okužbam in prehladom. Poleg tega vitamin C sodeluje v kar 15 000 presnovnih procesih v človeškem telesu.

Knjige

POGREŠATE ŠE KAKŠNE VSEBINE?

Uredništvo portala ČakalneDobe.si z veseljem prisluhne vašim željam. Če na portalu še ni objavljene vsebine, ki vas zanima, nam jo lahko predlagate s klikom na gumb.

Predlagajte vsebine

ZAPRI ×