V zadnjem času se zaradi prezasedenosti urgenc vedno večkrat srečamo z računi za opravljene zdravstvene storitve na urgenci. Kako se izogniti neprijetnim situacijam in kdaj je obisk urgence dejansko potreben?

 

Kaj sploh pomeni urgenca in splošna nujna medicinska pomoč? 

Splošna nujna medicinska pomoč je zdravstvena oz. medicinska oskrba, ki jo zdravnik in njegovo osebje izvedejo pri osebi, ki je zaradi bolezni ali poškodbe neposredno življenjsko ogrožena. Nujno medicinsko pomoč potrebujejo tudi tiste osebe, katerih zdravstveno stanje se je nenadno in zelo hitro poslabšalo, kar je privedlo do življenjske ogroženosti.

 

Odvisno od našega specifičnega stanja lahko obiščemo urgenco ali nam medicinsko pomoč nudijo na terenu z reševalnim vozilom. V primeru, da je potreben obisk na terenu, pokličemo na nujno telefonsko številko 112.

 

Obisk urgence
Obisk urgence: V primeru intervencije na terenu pokličemo nujno telefonsko številko 112.

 

Obisk urgence

Urgenca ali urgentni blok se ponavadi nahaja v sklopu bolnišnice ali zdravstvenega doma, kjer lahko nujno medicinsko pomoč poiščemo kadarkoli.

 

Pred obiskom urgence se sicer lahko posvetujemo z osebnim zdravnikom, če je ta odsoten, pa z njegovim nadomestnim zdravnikom. V primeru, da se nam kaj zgodi izven delovnega časa našega osebnega ali nadomestnega zdravnika, lahko nujno pomoč poiščemo na urgenci. Svetujemo, da dobro ocenite, ali je vaše stanje resnično nujno in ali bi bilo mogoče počakati na vrnitev oz. dosegljivost osebnega zdravnika.

 

Nujna medicinska pomoč in obisk urgence sta potrebna:

 

  •     če nas duši, močno boli v prsih ali izgubljamo zavest;
  •     če nam nenadoma ohromi del telesa;
  •     če nenadoma dobimo hud glavobol z bruhanjem ter motnjami vida, govora in/ali spomina z ali brez pridružene visoke temperature;
  •     če bruhamo, izkašljujemo ali odvajamo kri ali črno, smrdeče, mazavo blato;
  •     če nenadoma dobimo hude bolečine v trebuhu in imam trd trebuh;
  •     če imamo novo nastale motnje srčnega ritma (prepočasen (< 50), prehiter (> 150) ali popolnoma nereden utrip);
  •     če imamo več dni visoko temperaturo in smo ob tem omotični, oslabeli, bledi, potni in imamo neobičajno nizek krvni pritisk (npr. zgornji pod 100 mmHg).

 

Kaj lahko pričakujemo med obiskom urgence?

Urgentni bloki in nudenje nujne medicinske pomoči povsod delujejo enako. Ob prihodu naše stanje oceni triažna sestra, ki nas glede na nujnost pregleda in ukrepanja zdravnika razvrsti v čakalno vrsto urgence. V primeru, da smo na urgenco prepeljani z reševalnim vozilom, bo del triaže prevzel tudi specialist reševalec.

 

Triaža

Poznamo različne triažne kategorije ali stopnje, ki se barvno razlikujejo:

 

      modra: Nenujni primeri, kjer je naše stanje že dalj časa nespremenjeno.

      zelena: Standardni primeri, kjer takojšnje ukrepanje ni zahtevano.

      rumena: Nujni primeri, kjer je potrebna prednostna obravnava pri zdravniku.

      oranžna: Zelo nujni primeri, kjer je tako resno, da lahko brez hitre pomoči pride do ogroženosti življenja pacienta.

      rdeča: Takojšnji primeri, ko je potrebno takojšnje ukrepanje za povrnitev ali ohranitev življenjskih funkcij (oživljanje).

 

Obisk urgence
Obisk urgence: Triažne kategorije

 

Glede na razporeditev v eno izmed triažnih kategorij lahko pričakujemo različno dolgo čakanje na pregled. Pomembno je tudi vedeti, da če se na urgenci med našim čakanjem zglasi pacient z višjo stopnjo nujnosti od naše, bo ta v čakalno vrsto stopil pred nami.

 

Pregled in diagnoza

Ko pridemo na vrsto za pregled, nas bo zdravnik pregledal in nam po potrebi dodelil preiskave (krvna slika, urin, rentgen, CT itn.), ki jih bomo opravili neposredno po pregledu. Po opravljenih preiskavah se ponovno zglasimo pri zdravniku. Ta poda končno diagnozo in nas lahko usmeri na druge bolnišnične ali zdravstvene oddelke z napotnico, nam predpiše zdravila, nas napoti k osebnemu zdravniku ali nas pošlje na počitek domov.

 

Šele po odpustu lahko urgenco zapustimo, če pa smatramo, da predpisanega zdravljenja ne potrebujemo, lahko zaprosimo za podpis izjave, s katero zdravljenje odklanjamo.

 

Hospitalizacija 

Določeni primeri zahtevajo tudi hospitalizacijo ali opazovanje v bolnišnici. V tem primeru nas zdravnik prepusti bolnišničnemu osebju, ki nas namesti na oddelek, kjer bodo zdravniki verjetno opravili dodatne preiskave in opazovali naše zdravstveno stanje.

 

Obisk urgence
Obisk urgence: Hospitalizacijo lahko sicer zavrnemo, a na lastno odgovornost.

 

Kdaj nam bosta storitev nujne medicinske pomoči in obisk urgence zaračunana in kdaj ne? 

Nujnih storitev ni treba plačati. To pri nas velja povsod, za vse nujne obiske splošne nujne medicinske pomoči (SNMP) oz. urgence, tako osebno kot z reševalnim vozilom. Pravilo velja zgolj v Sloveniji − če se vam kaj zgodi v tujini, je za uveljavljanje zavarovanja potrebna evropska zdravstvena izkaznica, ki vaše zdravljenje krije le delno.

 

Kot samoplačniške so smatrane tiste zdravstvene storitve, ki niso nujne in jih želite opraviti v ambulanti SNMP oz. na urgenci. V urgentni ambulanti in dežurni službi ne morete dobiti napotnic za naročene preglede, receptov za zdravila, ki jih jemljete redno, in zdravniških potrdil. Te izdaja zgolj vaš osebni zdravnik ali po potrebi, v času njegove odsotnosti, njegov nadomestni zdravnik.

 

Cenik zdravstvenih storitev, ki bodo opravljene, in informacija, da bo zanje treba plačati, so pacientu podane že pred opravljenimi pregledi in preiskavami. Pacientu zdravstveno osebje predloži tudi obrazec, pri katerem s podpisom soglaša, da je v nenujnih primerih obravnavan kot samoplačnik. Na urgenci UKC Ljubljana vam danes na primer ob prihodu predajo tudi predračun za splošni pregled, ki ga boste po potrebi poravnali, če se izkaže kot nenujen.

 

Vprašati ni greh

Če ste v dvomu, ali je vaše stanje nujno ali ne, lahko predhodno vedno pokličete razpoložljive kontakte urgentnih ambulant ali kar številko 112. Svoje težave sporočite zdravstvenemu osebju, ki vam bo svetovalo, kako postopati. Ob obisku urgence lahko tudi vprašate ali bodo storitve plačljive ali ne.

 

Ali je po toči zvoniti prepozno?

Če se vam kljub temu zgodi neljuba situacija, da ste obisk urgence plačali, brez da bi vas kdo o tem opozoril med obiskom, se lahko obrnete na pristojnega zastopnika pacientovih pravic. Na izdane račune se lahko pritožite na enak način kot na izdane račune za katere koli druge storitve, vendar vedite, da ste s podpisom soglasja ob prihodu na urgenco prevzeli odgovornost in možnost, da vam nenujne preglede zaračunajo. Za pojasnila in pomoč se lahko obrnete tudi neposredno na ZZZS ali preverite zakonodajo.

 

Ker je primerov pacientov, ki so za nenujne obiske urgence plačali, vedno več, lahko svetujemo predvsem to, da ste pri oceni svojega stanja previdni. Posvetujte se z osebnim zdravnikom ali zdravstvenim osebjem in se na urgenci oglasite zgolj, ko je stanje resnično nujno in drugače ne gre.


Eva Konič
Eva Konič
Avtorica in raziskovalka na področju javnega in zasebnega zdravstva. Članica ekipe portala ČakalneDobe.si in asistentka v marketingu za podjetje Medifit d.o.o.

Članek izraža stališča avtorja, in ne nujno stališča uredništva portala ČakalneDobe.