V primerjavi z menjavo osebnega zdravnika, se za menjavo zobozdravnika pogosteje odločimo. Prav tako se pri zobozdravnikih lažje in hitreje odločimo za koncesijske ali samoplačniške zobozdravstvene storitve, kot če bi šlo za druge specialistične storitve. Več o postopkih menjave in nasvetih predstavljamo v spodnjem članku.

 

Kdo je naš zobozdravnik?

Naš prvi osebni zobozdravnik je specialist za zobozdravstveno varstvo otrok in mladine ali specialist pedontologije, kasneje pa splošni zobozdravnik. Zobozdravniki delujejo tako v sklopu zdravstvenih domov, kot tudi zasebnih ambulant s koncesijo ali brez koncesije (samoplačniško).

 

Tipi zobozdravnikov

V času otroštva nam zobozdravnika izberejo starši s seznama razpoložljivih zobozdravnikov, usposobljenih za zobozdravstveno varstvo otrok in mladine ali specialista pedontologije, ki so na razpolago v našem domačem kraju. Če te vrste specialista v našem kraju ni na voljo, lahko vedno izberemo enega izmed splošnih zobozdravnikov, ki so na razpolago.

 

Po dopolnjenem 19. letu starostije potrebno zobozdravnika zamenjati. Izbiramo med razpoložljivimi splošnimi zobozdravniki ali zobozdravniki specialisti. Ti morajo zagotoviti vse zobozdravstvene storitve, katere krije zdravstveno zavarovanje(področje zdravljenja zob in ustne votline ter zobne protetike).

 

Kako najdemo in izberemo novega zobozdravnika?

Novega zobozdravnika lahko izbiramo z razpoložljivega seznama zobozdravnikov ZZZS, pri katerih lahko uveljavljamo pravice iz našega zdravstvenega zavarovanja. Seznam vključuje vse zobozdravnike in zobozdravniške ambulante, ki imajo sklenjeno pogodbo z ZZZS , tako javne kot tudi zasebne ambulante s koncesijo. Izbira naj poteka med zobozdravniki z dotičnega seznama, katerih zasedenost ne presega 110%.

 

Na seznam niso vključene samoplačniške ambulante, ki nimajo sklenjene pogodbe z ZZZS in opravljajo zobozdravstveno dejavnost neodvisno od ZZZS. Zdravstvena kartica ob obisku samoplačniškega zobozdravnika torej ni potrebna. Poiščemo jih lahko prek spleta ali s pomočjo priporočil prijateljev, znancev in družine.

 

Postopek menjave je popolnoma enak kot pri osebnih zdravnikih: pri novem zobozdravniku naprej preverimo, ali še sprejema nove paciente, nato pa zaprosimo za prenos kartona v novo ambulanto.

 

V primeru, da je sprejem novega pacienta možen, bosta zobozdravstveni ordinaciji, stara in nova, opravili vse potrebno za prenos zdravstvene kartoteke, sami pa bomo podpisali izjavo o izbiri novega zobozdravnika.

 

V primeru, da zaradi prezasedenosti sprejem ni možen, lahko prosimo za postavitev v čakalno vrsto, če je ta na razpolago. V nasprotnem primeru izbiramo med preostalimi zobozdravniki, ki so na razpolago.

 

Moj zobozdravnik: Izbira zobozdravika
Moj zobozdravnik: Izbira zobozdravika je zelo pomembna.

 

Še nekaj koristnih nasvetov

  1. Zobozdravnika izberemo blizu svojega doma (stalnega ali začasnega).
  2. Pri izbiri so na razpolago tudi številne in kvalitetne samoplačniške ambulante. Predlagamo, da upoštevate tudi to pri končni odločitvi. Če si želimo samoplačniških storitev, je izbira velika in raznolika, zato je prava izbira zobozdravnika ključna.
  3. Bodimo pozorni na cene samoplačniških storitev, saj se lahko močno razlikujejo.
  4. Cenik doplačil pri pogodbenih partnerjih z ZZZS mora biti vedno jasno in vidno objavljen v zobozdravstveni ordinaciji.
  5. Če katerokoli storitev plačamo, zahtevamo tudi račun zanjo.

Študentje in študentske ambulante

Menjavo zobozdravnika opravimo ravno v času, ko marsikdo postane študent ali študentka. Zaradi lažje dostopnosti se veliko število študentov odloči za zobozdravnika, ki poleg osebnih zdravnikov in ginekologov deluje v sklopu bližnjih študentskih ambulant.

 

Pri takšni izbiri moramo biti pozorni, ali imajo zobozdravniki v študentski ambulanti včasih podobne omejitve kot otroški zobozdravniki. To pomeni, da nas bodo po končanem študiju zaradi obremenjenosti študentskih ambulant, preusmerili na druge zobozdravnike v zdravstvenih domovih in zasebnih ambulantah.

 

Kako uveljavljamo zdravstveno zavarovanje pri svojem zobozdravniku?

Zobozdravstvene storitve, krite iz zavarovanja

 

V sklopu obveznega zdravstvenega zavarovanja, ob upoštevanju standardov storitev in materialov, imamo pacienti pravico do:

  • pregleda zob enkrat letno,
  • kontrolnega pregleda šest mesecev po končanem zdravljenju,
  • zdravljenja, polnjenja in nadgradnje zob,
  • zdravljenja vnetnih in drugih sprememb v ustih, kar vključuje kirurške posege v območju ust in čeljusti,
  • zobnoprotetičnih nadomestkov v skladu s pravili obveznega zdravstvenega zavarovanja in po načrtu osebnega zobozdravnika.

 

Na področju materialov se ne sme zaračunavati doplačil pri:

  • vseh kompozitnih materialih in fosfatnih cementih za zalivke na sekalcih in podočnikih,
  • amalgam zalivke v ostalih zobeh,
  • srebrnopaladijevih oz. polžlahtnih zlitinah za vlite zalivke,
  • akrilatih ali kompozitnih materialih za zobne fasete v prevlekah, kronah in mostičkih,
  • akrilatih za proteze.

 

Če smo mlajši od 18 let, imamo pravico še do občasnega čiščenja zobnih oblog in odstranjevanja zobnega kamna ter do ortodontskega zdravljenja. Poleg mladine imajo tudi študentje predviden in obvezen poseben preventivni zobozdravstveni program.

 

Zobnoprotetične pripomočke lahko pridobimo zgolj prek predhodno pridobljenega zdravstvenega zavarovanja, ki traja neprekinjeno 6 mesecev. Prav tako obstajajo še nekatere druge omejitve, tako starostne kot cenovne. O podrobnostih se lahko pogovorimo s svojim zobozdravnikom oz. specialistom ortodontije.

 

Več informacij lahko najdete tudi na spletni strani ministrstva za zdravje.

 

Moj zobozdravnik: Zobozdravstvene storitve niso vedno brezplačne
Moj zobozdravnik: Zobozdravstvene storitve niso vedno brezplačne

 

Samoplačniške storitve in nadstandardne storitve proti plačilu

Proti doplačilu so nam nudene storitve, pri katerih zobozdravnik uporabi nadstandardne materiale oz. ko storitve ne spadajo v zgoraj navedeni seznam. Cene in zaračunavanje vedno predhodno preverimo pri svojem zobozdravniku, ki nas mora o možnih doplačilih opozoriti tudi pred posegom. Samoplačniške zobozdravstvene storitveniso krite iz obveznega zdravstvenega zavarovanja, zato so vse plačljive.

 

V primeru, da nam ambulanta določene storitve zaračuna, nam mora zanje vedno izdati račun.

 

Nujni primeri in obisk dežurnega zobozdravnika

V primeru, da je naš zobozdravnik odsotenali da potrebujemo nujno zobozdravstveno pomočizven delovnega časa ambulante, imamo na razpolago dežurnega zobozdravnika. Ta se ponavadi nahaja v prostorih območnega zdravstvenega doma, kjer poleg splošne ambulante vodijo tudi zobozdravstveno urgentno ambulanto.

 

Prisotnost in lokacijo dežurnega zobozdravnika najlažje preverimo pri svojem zobozdravniku ali s klicem na telefonsko številko za splošne informacije zdravstvenega doma.

 

Tako kot za splošno zdravstvo, se v nujnih primerih storitve ne zaračunava. Storitev je torej brezplačna v primeru, ko zobozdravnik ugotovi, da je primer nujen in ne more počakati na odprtje ambulante našega zobozdravnika. V posebno nujnih primerih lahko pomoč poiščete tudi pri zobozdravniku, ki nima sklenjene pogodbe z ZZZS (torej pri samoplačniškem zobozdravniku), vendar je potrebno zadevo predhodno dobro preveriti, da ne pride do nesporazumov ali neljubih situacij.

 

Naj bodo zdravi zobje znak zdravega telesa

K zobozdravniku moramo hoditi redno, saj tako poskrbimo za zdravje in higieno naše ustne votline. Izbira ali menjava zobozdravnika sta pomembna koraka na poti do prave rešitve za nas in za naše zdravje. Svetujemo torej, da si vzamete čas in izberete tistega zobozdravnika, ki bo kar najbolje poskrbel za vaše zdravje in dobro počutje.


Eva Konič
Avtorica in raziskovalka na področju javnega in zasebnega zdravstva. Članica ekipe portala ČakalneDobe.si in asistentka v marketingu za podjetje Medifit d.o.o.

Članek izraža stališča avtorja, in ne nujno stališča uredništva portala ČakalneDobe.